woensdag 6 november 2013

In concurrentie met de Schoolkantine

Het continue rooster vraagt van mij enige creativiteit om iedere dag een gevarieerde, gezonde en lekkere lunchbox te vullen.  Brood met hartig en zoet, een gezonde snack en een stuk fruit zijn de basis ingrediënten. Af en toe krijg ik van de kids een variatietip omdat ze dat gezien hebben in de lunchbox van een vriendje. Dan krijg ik te horen dat er een wrap of sushi in zit, dat is wel wat anders dan een ordinaire boterham met kaas (is dit te Nederlands?). Ik ga online en laat me inspireren door de plaatselijke supermarkt met lunchbox suggesties. De kaas wordt vervangen door smeerkaas met sla en de ham wordt afgewisseld met eiersalade en we zijn sinds kort verslingerd geraakt aan zelfgebakken banenbrood. De afwisseling wordt gewaardeerd…..gelukkig!
 



Sinds een paar dagen heb ik er een concurrent bij ……the tuckshop (schoolkantine). De school heeft een grote kantine die iedere dag door 3 personen gerund wordt. Vier keer per jaar wordt het menu aangepast aan groente en fruit van het seizoen.  Er staan gezonde en  lekkere (lees minder gezonde) dingen op de menukaart.  Veel van de groente en fruit  wordt gekweekt in eigen groentetuin van de school.  Mijn allereerste kennismaking met de “tuckshops”was een “appleslinkie”.  Als je een appel meeneemt naar school, kun je deze laten schillen en snijden (super idee en goede motivatie om kinderen fruit mee naar school te laten nemen).  

Maar Yildiz en Olin lieten me ook zien hoe het werkt om wat te bestellen bij de “tuckshop”. (hele slimme truck).  Een blik op de menukaart en vooral de prijzen wist ik dat we niet regelmatig gaan bestellen. We spreken af dat we 2 x per jaar “tuckshop” doen en dat is als een van de kinderen jarig is.  Iedereen blij. Dus op 6 november gaan we wat eerder naar school om de bestelling door te geven.  Yildiz en Olin bestellen een  stuk pizza, een slushie, fruityoghurt  en ik reken $ 18 af. Ik begrijp echt niet dat er ouders zijn die hun kinderen  alle dagen “tuckshop”  laten bestellen.  Voor Olin en Yildiz is het een heuse traktatie……en als ik ze om 3.00 uur ophaal en vraag of ze lekker gegeten hebben……is hun antwoord:” Ja…… maar jouw boterhammen zijn ook lekker hoor”!.  Mooi ik heb de concurrentiestrijd met de “tuckshop”niet verloren;-)

3 opmerkingen:

  1. en kost het snijden van de appel ook geld? hoelang hebben ze pauze dan bij het continue rooster?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fruit snijden is gratis! Er zijn 2 pauzes morning tea (little lunch) van 11.00-11.30 uur en big lunch van 01.00-01.45 uur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje, 18 euro. Negen euro per kind. Hier in Frankrijk eet je voor ongeveer 4 euro in de schoolkantine. Dan heb je een entree (meestal een salade), een hoofdgerecht (pasta/rijst met vlees en soms groente) en een dessert (yoghurt of gebak). Da's dus een stuk minder duur dan bij jullie, maar de kwaliteit is ook niet echt geweldig. Thomas eet nu dagelijks (op de woensdag na) in de schoolkantine en hij eet het alleen maar omdat ie honger heeft, want vindt het eten thuis veel lekkerder.
    De appels uit de "tuckshop" zijn wel geweldig, zeg. Ik kan me voorstellen dat een appel daar heel erg lekker van wordt.
    Oh en wat is banenbrood? Ik heb nl van die kinderen die of een beugel hebben of aan het tanden/kiezen wisselen zijn en dan het Franse stokbrood veel te hard vinden en dus liever gewoon een plakje van het door mama gebakken volkorenbrood eten. Maar wellicht is een banenbrood voor de afwisseling ook leuk. Receptjes uitwisselen?

    BeantwoordenVerwijderen