dinsdag 4 februari 2014

Back to school…….mix and mingle

Aan de lange hete zomervakantie is een einde gekomen…….we gaan terug naar school en weer ritme pakken.  De kinderen hebben er zin in, vooral om hun vriendjes en vriendinnetjes weer te ontmoeten.   De eerste week ging gevoelsmatig vliegensvlug voorbij.  Yildiz en Olin zijn aanvankelijk enthousiast over hun nieuwe juf en klasgenootjes.  Het is natuurlijk wel reuze spannend om te kijken bij wie je het nieuwe jaar in de klas zit.


Eind vorig jaar konden Yildiz en Olin op een briefje schrijven met welke 3 vriendjes ze het liefst volgend jaar in de klas wilden zitten.  Dat kan nog best een lastige vraag zijn, want wie ga je opschrijven en wie moet je teleurstellen.  Het geeft ook nog geen garantie dat je met deze 3 in de klas komt, want ja vriendje A kan wel op vijf briefjes staan. Yildiz en Olin vonden het maar een lastige opgave (eerlijk gezegd ik kan ik me dat goed voorstellen) zo jong en dan al zulke moeilijke keuzes moeten maken. Maar ach ze zagen het wel positief in want  Yildiz en  Lexi  hadden elkaar genomineerd  en Olin en Josh hadden elkaar ook op nummer 1 gezet. Nou kat in het bakkie zou je zeggen……een 100% match!  Elk willekeurig datingbureau zou er blij mee zijn.
Omdat we in Nederland op onze basisschool de Vuurvlinder niet bekend waren met dit fenomeen, verdiep ik me in het nieuwe “mix”systeem om de voordelen (en nadelen want die zijn er vast ook) boven tafel te krijgen.  Voornaamste redenen zijn; om het pesten tegen te gaan,  kans op nieuwe vriendschappen (sociaal – emotioneel) en nieuw klimaat in de klas bijvoorbeeld minder druk of lawaai. 
Zowel Yildiz als Olin zit niet bij zijn/haar favoriete vriendje in de klas. Ai toch een teleurstelling (kennelijk halen ze de “klitters” ook uit elkaar). Bij de twee andere zijn ze wel geplaatst…..gelukkig. Op de vraag of ze het ook erg vinden…..roepen ze “Nee hoor we spelen wel in de pauze met elkaar”. Word ik er toch weer op gewezen hoe flexibel de kinderen eigenlijk zijn…….de ouders hebben er kennelijk meer moeite mee.  In de eerst weken hoor ik de namen Lexi en Josh regelmatig voorbij komen, maar er passeren ook nieuwe namen de revue……..opzet mixen en mengen geslaagd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten