woensdag 22 januari 2014

Nederlandse les

Afgelopen jaar hebben we veel energie en tijd in het Engels gestoken. Dat heeft absoluut zijn vruchten afgeworpen want hierdoor zijn de kids snel geacclimatiseerd en konden ze vrij snel meekomen in hun klas. Voor 2014 hebben we ons ten doel gesteld om de Nederlandse les weer op te pakken waar we vorig jaar gebleven zijn. Hoewel we thuis consequent Nederlands praten verengelst het snel. Zinsconstructies kloppen niet meer en onregelmatige werkwoorden vervoegen blijkt ineens heel lastig. Hier een paar voorbeelden uit de dagelijkse praktijk: Dinglish
- Olin; "De rivier is geflodded (overstroomd)"
- Yildiz: "Ik heb het zo uitgefiggerd (bedacht)"
Ik maak een schema en de laatste 2 weken van de vakantie krijgen ze 's ochtends 2 uur Nederlands les van mij. Eerlijk gezegd is het nog best lastig om de rollen moeder en juf gescheiden te houden, maar de kinderen hebben een leuke oplossing gevonden. "We spelen gewoon schooltje mama!" Oke goed plan en er worden wat stoelen en tafels heen en weer geschoven.....binnen no time hebben we een klaslokaal. Lesmateriaal van de Vuurvlinder en schoonzus Irmi op tafel en het is net echt. Kinderen hebben er lol in en misschien komt het ook wel omdat ze weer toe zijn aan wat structuur. Tussen 9-11 uur zijn doen we spelling, lezen boeken en oefenen het schrijven afgewisseld met een woordkwartet  en online taalspelletjes.
Nu hebben we nog alle tijd maar straks als school weer is begonnen moeten we echt een vast tijdstip hebben voor de Nederlandse les met daarbij ook aandacht voor de Nederlandse cultuur. We gaan er ook wat externe hulptroepen bij halen, juffen op afstand die mij ook weer wat kunnen begeleiden. Jeugdjournaal kijken via uitzending gemist is een van de dingen om de woordenschat en zinsconstructies maar ook de om culturele identiteit te ondersteunen. Door in aanraking te komen met verschillende onderwerpen gaat de taal ook echt een betekenis krijgen. Overigens zijn tips nog welkom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten