zondag 15 december 2013

Touch down Afke

Om 8 uur landt Afke in Brisbane en we kijken ernaar uit om haar van het vliegveld te halen. Kids hebben speciale spandoeken geschilderd en de camera staat start klaar. We moeten nog even wachten totdat ze door de douane komt en het had niet veel gescheeld of Afke was in China blijven steken. De heenreis verliep verre van vlekkeloos (bijdrage van onze speciale reiscorrespondent Afke de Goede).


Miss De doesn’t want lijs end sjikken…

Tja als je dan bovenaan de lijst van verwachte bezoekers staat, kun maar beter beetje snel Down Under gaan, zodat ook al die andere vrienden en familie snel kunnen volgen (hint hint) En zo sta ik dan op vrijdag de 13e december bepakt en bezakt op Schiphol.. vrijdag de 13e dat had een voorteken moeten zijn.. maar gelukkig ben ik niet zo bijgelovig….. mn vertrek gaat dan ook vlekkeloos. De giga extra tas zeilspullen van de familie Vos die ik maar even mee moest nemen, kan zonder kosten zo mee en wordt doorgelabeld naar Brisbane. “u heeft er geen omkijken meer naar mevrouw”. Ah das fijn, te meer daar ik wel bij mijn 2 overstappen nog even boarding passen moet ophalen. Vlucht vertrekt keurig op tijd. Echt Nederlands. Uitstekende KLM-vlucht met prima verzorging. Naast me jonge meid die naar Sydney moet. Eenmaal boven het Chineze luchtruim beginnen de problemen.. eerst de melding dat alle ruimbagage opgehaald moet worden, niets gaat automatisch door.. “Heeft u wel een visum voor China?”, vraagt de Chinese steward.. “nou nee, moet dat? Vragen wij vertwijfeld? “ja dat moet”… hmmm probleem… stress momentje… maar bij aankomst in Chengdu blijkt dat we ter plekke 72 uurs visum kunnen regelen. Je moet er wat geduld voor hebben.. 4 chinezen die jouw en je paspoort 5 minuten lang bekijken en dan moet er een 5e man komen voor de stempel… ja dit is China… geduld is een schone zaak… snel op zoek naar mn 2 tassen ruimbagage en dan inchecken… aai stressmomentje.. waar doen we dat? Nu kom ik in het Chinees niet verder dan 2 woorden: Ni Hao…. Een Chinees komt tot maximaal 1 woord Engels: yes… maar of dat ook yes is… na heel veel mensen vragen en een wandeling buiten van 15 minuten (met 2 tassen) vinden we de incheckbalie. Joehoe…. Helaas ook hier weer slechts 1 boarding pass… mooi op tijd, we kunnen zo instappen en vliegen verder naar Guangzou… aai nog een Chineze stop… onderweg lise with sjikken… na aankomst neem ik afscheid van mn reisgenote en ga op zoek naar mijn bagage… aai stressmoment… hoe lang duurt dat??? Heeel lang… maar gelukkig beide tassen arriveren weer…. Op naar de incheckbalie. De tijd begint ietwat te knijpen…. Aai stressmoment.. een hele lange rij Chineze met heeeeeeeeel veel bagage voor de balies… maar gelukkig ik kom aan de beurt… het inchecken duurt en duurt en duurt.. zo te zien lukt het niet helemaal..”youl visa  fol Austlalia no good”…. Wat? Ziehier mijn visum voor Australia… geaccepteerd en wel… maar niet volgens de chinees: ingetrokken visum… wat??? Aai stressmoment… Chinees gaat er met mn paspoort vandoor, maar kan me niet vertellen wat ie gaat doen.. dat paspoort hou ik liever zelf in de hand.. na 10 minuten (alle Chinezen inclusief bagage zijn veltlokken) komt ie terug.. zonder paspoort…. “we Phone to austlalia”… Neee.. ik raak enigszins van slag.. mn vliegtuig gaat zo weg… maar dan komt de collega terug… alles ok, in Australie ben ik welkom! Wat blijkt… de Chinezen raken in de war van mijn achternaam De Goede… Heet ze nu Miss De of is het miss Goede? Nu rapido inchecken en op naar de douane…. Aai stressmoment.. hele lange rij voor de controle van de handbagage…heel veel Chinese medewerkers staan te kijken..een enkeling werkt ook nog.. geduld is een schone zaak…. Eindelijk aan de beurt, krijg ik te horen: “youl luggage is no good. You have to go back”..schijnt er iets met mijn ruimbagage te zijn… afijn.. waar moet ik naartoe?. alle chinezen hebben geen idee.. iets met een gele deur… hele eind teruggerend.. en na 100 man vragen dan de juiste balie gevonden… “someone is coming fol you”…wat wie komt er?? Wat is er loos? Aai aai stressmoment… heel groot stressmoment…. De tijd tikt door….en dan eindelijk een karretje met daarop een grote grijze tas….. ja hoor die is van mij! Of beter: van de familie Vos (had die verdomde tas niet in die giga container gekund?) wat is er mis? “gas”…. Oh neee….zwemvesten met gaspatronen…. Hup beide uit de tas gerukt… tas weer door de controle… tas weer op slot..en klaar… douane beambte happy met zn nieuwe zwemvesten…pffffffffff…. hup rennen naar de douane…. Aai sressmoment nog steeds zo’n lange rij…. Inmiddels niet alleen meer swit opt gebit, maar werkelijk overal.. pfff….. gelukkig mag ik door de speciale controle.. ren ren ren… en pffff.. precies op tijd bemachtig ik mijn stoel in het vliegtuig… “do you want lijs and sjikken?” aai stressmoment…


Note: voor potentiĆ«le downundergangers…. Laat je niet weerhouden door de lijs en sjikken… vlieg via hongkong… 

Gelukkig heeft ook dit verhaal weer een happy end!

1 opmerking:

  1. Ja dat China dat is echt een uitdaging he', de heenreis viel voor ons nog mee, alleen was het lastig de terminal voor vertrek te vinden in Peking. Bleek dat we er met de trein heen moesten. en in Shang hai moesten we uit het vliegtuig, door de douane, en hetzelfde toestel weer in terwijl we in Peking ook al twee keer door de douane waren gekomen! Maar op de terugweg ging het helemaal mis toen we doordat onze vlucht van Melbourne naar Shang hai zoveel vertraagd was dat we de vlucht Peking-Dusseldorf onmogelijk konden halen. Dus omdat we geen vlucht China uit hadden kregen we geen visum China in. we hebben zo'n drie uur vastgezeten in de transferzone terwijl er een Chinees met onze paspoorten vandoor was. Dit verhaal verbaast ons dus niks! maar ja.....AirChina was wel heel goedkoop, dus moesten we dit maar op de koop toe nemen he'

    Johanna en Paul Stiekema

    BeantwoordenVerwijderen