woensdag 6 februari 2013

Ik mis alleen de HEMA

Weggaan en nooit meer terugkomen, dat deden ooms en tantes in de jaren vijftig van de vorige eeuw. Met tienduizenden tegelijk vertrokken ze naar Australië, Nieuw Zeeland en Canada om een nieuw leven op te bouwen. En opeens, een halve eeuw later, pakt een nieuwe generatie de koffers. Niet eerder vertrokken zo veel mensen naar het buitenland: vorig jaar meer dan 300 per dag. En wij zijn daar 1 van. Jonge gezinnen, vijftigplussers en carrièremakers, wat bezielt hen om alles achter te laten en opnieuw te beginnen? In Ik mis alleen de HEMA vertellen emigranten en spijtoptanten over hun grote avontuur. Met welke dromen en verwachtingen vertrokken ze? Hoe is het leven in het nieuwe land? Zijn ze inderdaad gelukkiger? De fascinerende verhalen geven een indringende kijk in hun leven. Ze nodigen uit tot avontuur en vormen een goede voorbereiding voor lezers die ook plannen hebben om naar het buitenland te vertrekken. En uiteraard heb ik dit boek ook gelezen. Er is veel herkenning maar ook de praktische tips waren heel welkom en er wordt ingegaan op de psychologie van het emigreren. Los van de inhoud wil ik even ingaan op de titel van dit leuke boek.



Er zijn hier winkels genoeg en het aanbod is groot, maar toch heeft de HEMA een unieke formule die misschien wel typisch Nederlands is, compleet, gezellig en overzichtelijk met een heerlijke gebakafdeling en niet te vergeten de HEMA worst. Ik heb zoiets hier nog niet kunnen ontdekken helaas. Voor de kinderen is er een vergelijkbaar boek op de markt  met de titel: Heimwee naar hagelslag. In dit boek worden de kinderen geïnterviewd die al dan niet met of zonder tegenzin met hun ouders zijn vertrokken naar het buitenland. Ik heb dit boek met Yildiz en Olin gelezen in Nederland maar ik denk dat het leuk is als we het nog een keer lezen. Wellicht dat ze met hun huidige ervaring meer erkenning vinden in het boek.
Een leuk detail is overigens dat we in de supermarkt een hele schap met Nederlandse producten hebben gevonden zoals speculaas, drop, stoopwafels, appelstroop, maar ook……..hagelslag! De kinderen werden natuurlijk helemaal wild. De appelstroop en hagelslag gingen in de boodschappenkar en bij de kassa heb ik maar even een oog dicht gedaan want de appelstroop ging voor € 4,50 over de toonbank en de hagelslag voor € 6,75. Maar ...….voor de hagelslag hoeven we dus niet terug naar Nederland en voor de HEMA worst misschien wel;-)


4 opmerkingen:

  1. een hemaketen down under opzetten??? ik ken wel iemand die kan helpen...hahahaha....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja ik ben al een businesscase aan het maken! And with al little help from my friend/partner gaat dat vast lukken. Ik denk dat ik het volgend jaar wel klaar heb, nemen we het dan even samen door...hahaha

      Verwijderen
  2. strak plan! I'll be there! organisatiebureau de goede poiesz...ook voor alle Hema-downunder-projecten...

    BeantwoordenVerwijderen