donderdag 7 maart 2013

Autootje

De eerste weken heb ik nog in de grote bolide van de zaak rondgereden. Mooie stoere degelijke auto…..maar zeker niet handzaam. Dus opzoek naar een kleinere auto..type compact, lief, boodschappenwagen en zuinig in gebruik. Op een zaterdag trekken we erop uit en gaan naar de automarkt. De keuze is reuze en het bracht herinneringen bij mij boven van toen ik mijn eerste autootje – witte fiat panda- in ’97 kocht. Veel aanbod, bijna allemaal schadeauto’s, garantie tot de deur en handelaren die je wel een superdeal kunnen geven. Hoewel ik jaren met plezier in mijn “pinda” heb rondgereden denk ik nu dat veiliger is om naar een meer vertrouwde verkoopomgeving te gaan. Dus we upgraden onze zoekcriteria en rijden langs de erkende garages.  Mooie occasions maar boven ons budget. Na wat praten blijkt er ook nog een tussenlaag te zitten die betaalbare middenklassers aanbiedt. Yildiz en Olin raken langzaam verveeld en geïrriteerd …..auto kopen met kids is niet de meest ideale combi. Maar ja ook dit is even wennen, we zijn nu op ons vieren aangewezen…even de kids onderbrengen bij opa of oma is er niet bij.

Na een halve dag rondgekeken te hebben maken we een testrit in een zwarte Holden Barina uit 2007. Holden is het grootste en bekendste automerk van Australië (wist ik ook niet). “slechts” 90.000 km op de teller en een goedwerkende airco (heel belangrijk). De kids en Olin zijn helemaal happy deze auto lijkt op de auto van Oma Jetty. Marcel trapt de auto even op zijn staart en vervolgens een paar keer hard op de rem.  Trekt wat aan het stuur en de wegligging wordt ook goedgekeurd. Deal! (met garantie).
Na 3  weken wil ik voor de eerste keer de tank volgooien. Dus opzoek naar de hendel van de tankdop. Maar in plaats van de tankdop gaat de motorkap open. Huh….blond. Kan geen andere hendel ontdekken dus dan maar even de gebruiksaanwijzing doornemen. Oh……automatische vergrendeling dus ik druk op de sleutel maar er gebeurt niks. Een vriendelijke meneer biedt assistentie, maar krijgt het ook niet voor elkaar. Conclusie waarschijnlijk is de batterij leeg van de afstandsbediening. (Murphy´s Law).   Ik rij met een lege tank naar de dichtstbijzijnde garage en wordt gevolgd door de vriendelijke meneer….voor het geval ik het niet haal (aardig).  We arriveren samen bij de garage en hij toetert vriendelijk, steekt een duim in de  lucht en keert weer om. De batterij wordt vervangen en voor $ 15 en ik kan weer tanken…..nou als dit de enige vervangingskosten zijn dit jaar dan kan ik daar mee leven.

1 opmerking:

  1. joh wat een verhaal toch weer. Fijn dat je nu zelf weer mobiel bent. En als de kids een keer thuis willen blijven moeten we maar via skype oppassen ofzo.... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen