dinsdag 26 maart 2013

Driekhoeksverhouding

De eerste periode van het schooljaar zit er bijna op en de herfstvakantie is in zicht. Natuurlijk horen we via de kinderen wel het e.e.a. maar we zijn toch reuze benieuwd hoe de juffen er tegenaan kijken. We mogen de kids even onderbrengen bij Hildur (collega van Marcel) en Mars en ik gaan samen naar het 10-minuten gesprek. Gelukkig de kids doen het beide goed op school ondanks hun taalachterstand. Olin heeft daar duidelijk de  meeste moeite. Hij heeft de eerste 4 weken bijna niks gezegd, maar maakt nu een hele grote inhaalslag. Olin zijn juf begint langzaam een vertrouwensband op te bouwen met hem. Ze vertelde dat hij communiceert via Josh (Olin zijn maatje). En dat gaat ongeveer zo: juf stelt een vraag, Olin vertelt het antwoord aan Josh en die geeft het antwoord weer door aan juf. Het is duidelijk te merken dat Olin nog heel onzeker is om klassikaal te antwoorden. Maar dit werkt ook en juf laat het gelukkig ook toe. Met deze driehoeksverhouding....komt het  zelfvertrouwen van Olin vanzelf weer terug.

1 opmerking:

  1. Leon had dat in het begin ook (wel). Het is natuurlijk ook moeilijk, alles in een andere taal te moeten doen. Onze oudste praatte gelijk wel op school en kende genoeg Frans om, als er opmerkingen over zijn accent gemaakt werden, iets te antwoorden als: alsof jij geen accent hebt als je een andere taal spreekt en dat was dan wel afdoende. De jongste twee zijn wat langer stil geweest en hebben vooral geluisterd. Maar zij hebben nu wel het meest Franse accent van ons allemaal. Niet alleen doordat ze in het begin veel geluisterd hebben, natuurlijk ook omdat ze deze taal leren nu ze nog (erg)jong zijn. Niettemin is Leon nog steeds verlegen om in ons bijzijn Frans te praten. Onderling met vriendjes of met alleen maar Fransen, geen probleem. Dus het komt uiteindelijk allemaal wel goed. En vergeet niet wat ze allemaal aan andere dingen leren dit jaar. Na dit jaar kunnen zij iets wat veel andere kinderen van hun leeftijd niet zo maar kunnen: zich aanpassen aan een totaal andere omgeving, zich flexibel opstellen, zich aanpassen en thuisvoelen in een andere cultuur, ook al lijkt die wel wat op de onze, toch zijn er grote verschillen. Dat geldt voor Frankrijk, maar ook voor Australiƫ denk ik. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt met Olin op school.

    BeantwoordenVerwijderen